Review: The Mobile Book van Smashing Magazine, hét boek voor mobiel design

Dec. '12

Misschien ben je een internet manager of (interaction) designer die nog niet helemaal snapt hoe de mobiele markt werkt en hoe je daar op in kan spelen. Geen probleem. The Mobile Book by Smashing Magazine is een toegankelijke gids die je meer leert over de complexe wereld van mobiel design.

Review: The Mobile Book van Smashing Magazine, hét boek voor mobiel design

huidige gang van zaken 

Niet gebaseerd op een stuk fruit

Het boek begint met een beschrijving van de huidige gang van zaken in de mobiele wereld.

En dan gaat het er niet over hoe één fruit-soortig bedrijf alle competitie verpulvert maar om een op feiten gebaseerde analyse van verschillende hardwares, netwerken en keuzes in OS.

inzicht in alle mogelijkheden 

Start een eigen "device lab"

In hoofdstuk 1 geeft Smashing cruciaal advies over de start van het proces. De auteur suggereert bijvoorbeeld om op het begin verschillende telefoons te kopen om zo een "device lab" opstarten waar men kan experimenteren en verschillende soorten design kan testen.

Wij denken meteen: "Wow dat wordt duur voor kleine bedrijven!" maar de auteur verdedigt zijn gedachtegang meteen door erbij te vermelden dat je zonder inzicht in de verschillende telefoons bijvoorbeeld niet ontdekt dat sommige toestellen een native "back" knop hebben en een extra knop in het design dus heel raar kan overkomen.

een kwestie van afwachten 

De toekomst is niet te voorspellen

Het volgende stuk gaat over de toekomst van mobiel. Het komt er op neer dat we moeten afwachten en zullen zien waar het allemaal heen gaat. Het enige wat ze wel zeggen is dat de verandering groot zijn en snel plaatsvinden.

Er is eigenlijk geen boek te schrijven over standaarden in design voor mobiel aangezien alles zo verschrikkelijk snel evolueert.

een nuttige handleiding 

Responsive design

De volgende drie secties gaan over Responsive Design. Hier gaat het boek over in een nuttige handleiding voor designers en vertelt de auteur over do's en dont's, dingen die je absoluut moet voorkomen, design patronen om te overwegen en optimalisatie tips die je kan doorvoeren.

2 punten waar je zeker rekening mee moet houden zijn:

1. De interactie tussen layout en content is tegenwoordig belangrijker dan ooit.
2. 57% van de gebruikers met een slechte ervaring op een mobiele pagina raden deze anderen niet aan. 46% komt zelfs nooit meer terug.

kom er achter hoe mensen reageren 

Gebruik veel modellen en prototypes

Het laatste deel van het boek duikt in design voor touch op mobiele apparaten.
De auteur van dit deel zegt:"Ik ben er achter gekomen dat alle besproken onderwerpen van technische aard zijn. Ze zijn allemaal op te lossen, soms binnen een dag anders binnen een week, maand of jaar."

"De grote uitdagingen zijn degene niet zijn op te lossen in code. Deze uitdagingen moeten we samen oplossen, in ons hoofd."

De auteur adviseert ook nog om geen gebruik te maken van statische opleveringen maar vooral veel modellen en prototypes." Specificaties op papier kunnen een plaag zijn voor UX design.

"Als je geen modellen en prototypes gebruikt dan kom je er alleen achter hoe mensen denken dat gebruikers reageren en weet je nooit hoe ze daadwerkelijk reageren."

frisse kijk op mobiel design 

Een aanrader voor de beginnende en ervaren designer

Al bij al is The Mobile Book een aanrader voor elke designer. De verschillende blikken van de verschillende auteurs geven een frisse kijk op mobiel design en brengen je helemaal up to date voor 2013.

via: uxmag.com