Eén sterk online uitgeefmodel
voor heel veel titels

Om het leven van vakprofessionals te vergemakkelijken door hen een betere en interactievere informatievoorziening te bieden, wilde Reed Business een online vernieuwingsslag maken. Met een gecentraliseerde aanpak worden online activiteiten voor een breed scala aan titels voortaan effectiever aangevlogen. User centered design van Onstuimig leverde hiervoor een solide basis, aansluitend op vernieuwingen die Reed Business zelf doorvoerde in redactiesysteem en workflow.

 

Voor uitgevers is het belangrijk om flexibel te zijn in het vernieuwen en te zorgen voor een korte time-to-market van online initiatieven. Wij hielpen Reed Business met concept en ontwerp in een snel en efficiënt traject.

Eén vast gridsysteem 

Het basisgrid zorgt voor houvast en een heldere structuur

Per type website bepaalden we een vast aantal kernwaarden waarbinnen alle afwegingen werden gemaakt. Dit zorgt voor houvast en een heldere signatuur. We hebben deze basiskeuzes doorvertaald naar een basiswireframe alsook een designconcept van de homepage, zodat we een praktische uitwerking voor ogen had. Dit vormde dan ook de basis voor de keuzes die in de toekomst werden gemaakt.

Een hoofdkeuze was om te werken vanuit een vast gridsysteem, dat in de breedte ingedeeld werd in een vast aantal kolommen. Groepen kolommen werden ingezet voor variatie in functionaliteit en verschijningsvorm.

Het basisgrid zorgt voor houvast en een heldere structuur

In het basisgrid gingen we uit van een contentkolom (blauw) en een sidebar (groen).

Belangrijk bij deze keuze:
- elke pagina past ook past op relatief smalle schermen. denk aan tablets en laptops.
- door te kiezen voor een sidebar met 4 gridkolommen passen de meest gangbare banners in de sidebar.
- binnen de overige 6 gridkolommen kan gevarieerd worden tussen één, twee of drie kolommen met content.

Een logische indeling 

Elk onderdeel krijgt zijn eigen plekje op de pagina

Na het bepalen van het basisgrid gingen we verder met het paginamodel van het basiswireframe. We verdeelden de zones op in 11 delen die vrij zijn in te vullen per website.

Elk onderdeel krijgt zijn eigen plekje op de pagina

Voor alle benodigde onderdelen zijn vaste en optioneel aanwezige zones gedefinieerd, zoals een contentkolom, een logo & branding zone, een tweelaags navigatiebalk en een breaking news blok. Zo krijgt alles een eigen plekje op de pagina zonder dat flexibiliteit verloren gaat.

Stap-voor-stap progressie 

Onze focus ligt op user centered design

Met intensieve samenwerking binnen een multidisciplinair team zorgden we voor strategie, community-planning, interactieontwerp en uiteraard design.

Onze focus ligt op user centered design

Met onze ervaring in een soortgelijk traject met uitgever Audax voor Girlz.nl in ons achterhoofd kozen we voor een werkproces waarbij we stap voor stap duidelijke keuzes maakten. Met kennissessies deelden we de ingeslagen designstrategie met de achterban.

De eindgebruiker staat centraal 

Realistisch omgaan met beproefde oplossingen

Binnen ons op 'best practices' gebaseerd ontwerpproces onderkennen we sterk dat we nooit alle gebruikersgedrag kunnen voorspellen.

Het gedrag van de eindgebruiker is uiteindelijk bepalend voor hoe bepaalde zaken zullen werken of worden verbeterd.

Gecentraliseerde aanpak 

De ingeslagen weg maakt onderdeel uit van een vernieuwingsslag waarbij het gros van de Reed Business-websites volgens dit model wordt vernieuwd. Omdat alle betrokken disciplines steeds goed vertegenwoordigd waren bij het maken van de benodigde keuzes, konden we hier in het ontwerpproces vooraf goed rekening mee houden.

De eerste 3 sites die vernieuwd werden volgens ons model zijn Boerderij, AMT en Misset Horeca. Andere titels worden in hoog tempo toegevoegd aan deze lijst, zoals allaboutfeed.net,
bakkerswereld.nl, bike-eu.com, logistiek.nl, gfactueel.nl, tweewieler.nl,distrifood.nl, pigprogress.net,
worldpoultry.net en vleesmagazine.nl.

bedenk nu wat morgen werkt

Wij maken bezoekers blij. Met slim ontwerp. En met techniek die simpel voelt.
Onze klanten krijgen daar aandacht, vrienden en verkoop voor terug. Iedereen blij.